Zřízení pilotního průkazu je podmíněno základními předpoklady, což je dobrý zdravotní stav, psychická odolnost, znalosti z oboru meteorologie a konstrukce letadel a zároveň praktické dovednosti pilotáže a orientace v terénu.
Létání se však může stát životním stylem a zálibou i tehdy, sedíte-li v kabině pouze jako pasažéři. Podle statistik se milovníci létání nenechají limitovat ani populárními seriály o leteckých katastrofách, které jsou výmluvným svědectvím o chybách konstrukčních kanceláří, pilotů a zaměstnanců letišť. I přes tyto mimořádné události je tento způsob dopravy stále nejbezpečnější ze všech.
Letecká doprava v Česku prošla téměř staletou historií, letiště v Praze Ruzyni bylo vystavěno na počátku 30. let minulého století a nahradilo tehdy již nevyhovující vojenský objekt ve Kbelích. V současné době neustále roste rok od roku zájem o cestování vzduchem a lidé nejsou odrazováni ani hrozbou terorismu, ani zesílenými a ne zrovna příjemnými předletovými kontrolami zavazadel a osobními prohlídkami. Ve srovnání s rokem 2009 se počet přepravených pasažérů v roce 2017 zvýšil více než o jednu třetinu a kapacita letiště se pomalu stává nedostačující.
Zvýšení počtu přepravených osob se týká celé Evropské unie s výjimkou Belgie a Slovenska. Ruzyňské letiště zaznamenává podle statistických údajů meziroční nárůst počtu pasažérů řádově v průměru o šest procent, v roce 2018 prošlo branami areálu téměř 17 milionů osob, zatímco v roce 1991 pouhé necelé 3 miliony.
Kam létáme nejčastěji
Nejčastěji létáme v létě na dovolenkové pobyty, v porovnání se služebními cestami je to zhruba trojnásobek cest. Nejvíce letů však není vypraveno ke Středozemnímu moři v podobě charterových letů, ale do velkých evropských měst. Na prvních dvou místech je tradičně Paříž a Moskva a v těsném závěsu za nimi Amsterdam, Frankfurt n. Mohanem, Londýn, Tel Aviv a Dubaj. Méně letů je vypraveno do Finska, Itálie a Španělska. Nejvíce střeženou linkou s nejpřísnějšími bezpečnostními opatřeními je izraelský Tel Aviv.